Správný úchop tužky

Správný úchop je takový, kdy tužka leží na posledním článku prostředníku, seshora ji přidržuje bříško palce ukazováku. Ruka a prsty jsou uvolněny, nesvírají tužku křečovitě, ukazovák není prohnutý. Prsty jsou vzdáleny od hrotu tužky přibližně 3-4 cm. Tužka přesahuje kožní řasu nad palcem a ukazovákem. Malíček a prsteníček jsou volně pokrčeny v dlani. Celá ruka lehce leží na prvních dvou článcích malíčku, aby se při psaní mohla volně posunovat. Navodit špetku můžeme pomocí cvičení jemné motoriky – úchopy korálků, drobných částic „solení“. Správný úchop mohou podpořit pastelky a tužky trojúhelníkového provedení.

Správné sezení

Na židličce by mělo dítě sedět tak, že se nohama dotýká země. Sedí s rovnou páteří, má uvolněná ramena, předloktí leží volně na stole. Ruka, kterou dítě píše, leží již od lokte na stole. Loket ani zápěstí se nesmí zvedat ani tvořit úhel a musí mít dost místa. Hlavu drží rovně. Deska stolu by měla být tak vysoko, aby opřené ruce se stolem tvořily v lokti pravý úhel. Ideální je nastavitelný psací stůl (výška i úhel pracovní desky). Tělo a stůl by mělo být v přímém kontaktu ve výšce pupku. List papíru nepřitahujeme příliš blízko k tělu, necháme dítě, aby si samo učilo úhel, v jakém papír leží. Vytvářením podmínek vytváříme nejen optimální předpoklady pro grafický vývoj dítěte, ale i zabezpečujeme dobrý tělesný vývoj, dbáme na správné držení těla jako prevenci ortopedických vad (Rozvoj grafomotoriky, 2006).